יום חמישי, 24 בנובמבר 2016

מפגש תרבויות מרגש במסגרת תכנית "הקשר הרב דורי"

קשר מיוחד במינו נרקם השנה בין שני בתי ספר המפעילים את התכנית - "נווה עו"ז" ראשון לציון ו"אל מנאר" לוד שמלבד טיפוח "קשר רב דורי" החלו מטפחים גם "קשר רב-תרבותי" הם מהווים סנונית ראשונה לשיתוף פעולה בין בתי ספר מהמגזר הערבי ומהמגזר היהודי במסגרת תכנית "הקשר הרב דורי" במחוז מרכז. 

קשר מיוחד זה החל כבר בחופשת הקיץ בין מנהלות בתי הספר הגב' דורית קראדי והגב' עביר אלזברגה והמורות המובילות: ספיה זבידה מבי"ס "אל מנאר'" וריני אוחיון מבי"ס "נווה עו"ז", כאשר נוצרה ביניהן חברות נפלאה. 
קשה להביע במילים את ההתרגשות שליוותה את המשתתפים במפגש החגיגי לפתיחת התכנית שנערך השבוע בבית הספר "אל מנאר" בעיר לוד. קבלת הפנים החמה, התכנית המוקפדת, הצבעוניות והמאכלים הנפלאים יצרו יחד מפגש מרשים ומאורגן למופת. המפגש הדגיש כי יש כל כך הרבה קווים משותפים בין שתי התרבויות שחשיפתן לתלמידים עשויה לקרב לבבות.

ספיה המורה המובילה והמארחת, ריגשה אותנו בסיפורה על אמה ז"ל אשר השתתפה אף היא לפני שנתיים בתכנית הקשר הרב דורי והתרגשה לספר את סיפורה לנכדה. אמה היא זו שעודדה אותה על ערש דווי להשתתף השנה ולהוביל את התכנית ביוזמה מיוחדת זו. ספיה אף חילקה לכל משתתף שי בקבוק שמן זית ממפעלו של אביה.



במפגש לקחו חלק התלמידים משתתפי התכנית והאזרחים הוותיקים משתי הקהילות, יו"ר וועד ההורים, מורים מצוות בית הספר,  טליה אבנון בנבנישתי- מנהלת בית הספר הבינלאומי ללימודי העם היהודי בבית התפוצות, עפרה ישראלי,- מנהלת תכנית "הקשר הרב דורי", תמי גרין- יועצת ומנהלת תוכן בתכנית, אורנה דרום- רכזת מחוזית בתכנית, פרח דיביני- רכז ארצי למגזר הערבי בתכנית, ליאורה כהן- רכזת שיתופי פעולה בתכנית, מיכל נימני ומיכל דדון מהחינוך החברתי.  

בברכתה קראדי ציטטה מתוך השיר מקום בלב וציינה: 
"כדי להגשים חלום אחד ישן יש צורך במיליון חולמים שלא עוצמים את עיניהם. ולא אוטמים את אזניהם. שמוכנים אל החלום להתקרב, שיכולים להתאהב, להתחייב ולגלות שעוד נשאר להם מקום בלב", עביר אלזברגה אישרה כל מילה בעיניים נוצצות,"
 לעיתים אין צורך במיליון... גם שתי קהילות קטנות מהוות התחלה להגשמת חלום ישן. במפגש זה יצרו שתי הקהילות - מקום חם בלב"!


המורה המובילה ריני ציינה בדבריה: 

  • "בעקבות המעשים נמשכים הלבבות" ספיה ואני הפכנו להיות חברות. חברות לדרך, חברות להגשמת הרעיון, חברות להכרה,שכמחנכות של הדור הצעיר עלינו לחנכם ע"י מעשים ומתן דוגמא אישית לערכים של סובלנות וכבוד למורשת האחר ומציאת המאחד והמייחד בין התרבויות כחיים במדינה אחת משותפת. והרי הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא להקשיב לדברי המבוגרים וללמוד מניסיון החיים שלהם במסגרת התכנית".

הרכז הארצי למגזר הערבי בתכנית פרח דיביני סיכם וכתב:

  • "ניתן היה להרגיש את האווירה הנעימה כבר כמה מטרים רחוק מדלת האולם הצפוף בעיניים המבריקות  של אנשי הצוות והתלמידים המארחים...לסיום, כדאי להדגיש  שקהל המוזמנים גילה שחלק מהמנהגים משותפים עם החברה היהודית לפי מוצא מסוים, דבר אשר עזר בהורדת גבולות בין המארחים והמתארחים."



בתכנית המפגש הציגו בפנינו תלמידי בית הספר "אל מנאר" מנהגים מהמסורת הערבית: תצוגת אופנה עם הלבוש המסורתי בהשוואה בין עבר להווה, מנהגי החינה והחתונה, ריקוד הדבקה ותהלוכת חתן וכלה. לסיום השתתפו בסדנת משחקים של פעם.
התלמידים והאורחים מבית הספר נווה עו"ז הצטרפו אף הם לריקוד והשמחה היתה גדולה ביותר.


קינחנו את המפגש בסעודת מלכים, מטעמים מעשי ידי האימהות של תלמידי תכנית הקשר הרב דורי מביה"ס "אל-מנאר" ויצאנו בטעם של עוד ובציפייה למפגש הבא.


برنامج جسر الأجيال يكوّن فسيفساء إجتماعي  

פסיפס חברתי במסגרת תכנית הקשר הרב דורי


יישר כוח לכל העוסקים בקירוב הלבבות ובבניית הגשר בין הדורות והתרבויות. בהצלחה בהמשך!
עפרה ישראלי ואורנה דרום


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה ששתפת אותנו
תכנית הקשר הרב דורי