יום חמישי, 23 במרץ 2017

אורט בוים קריית גת הקשר הרב דורי בבית התפוצות

היום יום חמישי 23.3.17 הצטרפתי לסיור מיוחד במינו עם תלמידי י' 7 מתיכון אורט ע"ש זאב בוים שבקריית גת. תלמידי ביה"ס יחד עם המחנך נועם שוורץ ונטע פאר רכזת מעורבות חברתית שאחראית על התכנית בביה"ס. 
במסגרת תכנית "מחוברים" תלמידי הכיתה מגיעים אל ביתם של הניצולים (מידי שבוע) מסייעים להם, מקנים להם מיומנויות מחשב וחיבור לרשת האינטרנט, ומקיימים קשר בלתי אמצעי מתמשך. 
במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, התלמידים מתעדים את סיפור חייו של כל ניצול שואה, ומעלים אותו לאתר בית התפוצות. כמו-כן הם מגיעים לביקור במוזיאון.

היום היה שיא בתכנית - התלמידים עם חלק מניצולות השואה בקרו במוזיאון בית התפוצות. את ההדרכה ליוותה ליבת מדריכת בית התפוצות, שהתאימה את ההדרכה לאופי הקבוצה, ועשתה זאת ברגישות רבה. 

המפגש התחיל בקטעים מתוך סרט דוקו "הצלמניה" שעורר את התלמידים והוותיקות להתייחסות על הקשר הרב דורי. לאחר מכן בחרו הניצולות תמונה אחת מאוסף תמונות, שעוררה בהן זיכרונות מהעבר, וספרו סיפור קצר על חייהם בעבר.

החלק השני היה באגף החדש, בקומת בתי הכנסת. אחת הניצולות התפעלה מהמוזיאון, סיפרה שהיא מכירה את המקום לפני שנים, והתרגשה לראות את השינוי המדהים שחל במוזיאון.

בחלק האחרון בקרנו בתערוכה 30 שנה ל"מבצע משה", ולשמחתנו פגשנו את אוצרת התערוכה מיכל הומינר, וסיפרנו לה על הקבוצה המיוחדת המבקרת במקום.
התלמידים צפו בכמה מהסרטונים של הבמאית אורלי מלסה וכמובן התרגשו מאוד. לי אישית זו סגירת מעגל. בשנת 1991 למדתי בקורס מורים בהנחיית רבקה אדרת, וכמה מההרצאות היו של הצלם דורון בכר, שהראה לנו את צילומים ממבצע משה, שהם ההשראה לתערוכה החדשה. 

ההדרכה הייתה אמנם קצרה, על פי בקשת הקבוצה, אך איכותית ומעוררת סקרנות אצל התלמידים והוותיקות.
שוב התרגשתי ללוות קבוצה במוזיאון, כאילו זו הפעם הראשונה.


כתבה: מזל מלכא


אביבה מספרת על ילדותה בצל השואה


שרה מספרת על בית הספר
בקומת בתי הכנסת 

בתערוכה של "מבצע משה"

על רקע בית התפוצות

אין תגובות: